Hemestra

Katarinaskolan tävlar för klimatet med en reklamkampanj för att "Hemestra". Resultat kommer att ingå i Vadstenas turistinformation inför sommarsäsongen.


I år har Världsnaturfonden WWF utlyst en tävling där skolorna får ta på sig rollen som turistbyråer och göra reklam för just sin stad eller kommun. Vad gör vår hemort till det perfekta resmålet, vilken natur kan man upptäcka och vad får man absolut inte missa? Nu är det dags för att Hemestra – att upptäcka och hitta resmålen här hemma för en mer hållbar livsstil!

Katarinaskolan i Vadstena har tagit sig an utmaningen och eleverna låter på olika sätt kreativiteten flöda för att presentera sina lokala pärlor. Resultat i olika format kommer bland annat att presenteras på www.vadstena.se/turism och på Vadstena InfoCenter inför sommaren. Ett uppskattat komplement till den traditionella turistinformationen.

Deras arbete sker på ordinarie lektionstid och inkluderar bland annat att ta del av de lokala besöksmålen och undervisning i hållbarhet.

Årskurs åtta undervisar mellanstadiet i hållbarhet.

Röster från elever i åk 4:

"Jag blev taggad och inspirerad. Det var intressant att lyssna på de som går i åttan."

"Vi ska få titta på naturen i vårt närområde. Det är kul att åka med buss"

Röster från elever i åk 6:

"Vi ska skriva och ta foto på ställen där man kan göra fritidsaktiviteter. Det är bra för det finns mycket att göra i Vadstena."

"Det här ska bli roligt. Jag har många tips på saker att göra på fritiden"

Även skolans lärare uppskattar uppgiften och tycker att det ska bli roligt att se vårt närområde med elevernas ögon.

”Spännande att få jobba med något som ska visas upp utanför skolan.”