Utflyktsmålet

Snart drar kampanjen Utflyktsmålet igång där 70 företag ingår. Syftet med kampanjen är att på ett positivt sätt försöka förändra östgötarnas, och självklart även besökarnas, beteende att tänka kring matsäck som förhoppningsvis kan sträcka sig längre fram i tiden än bara sommaren 2020. Även 2025 kommer man kanske vilja gynna sin favoritrestaurang eller sitt lokala café genom att köpa ett Utflyktsmål lite då och då. Upplevelsen blir ju så mycket bättre då!

OBS, intresseanmälan är nu stängd och kampanjen lanseras inom kort.

Vi vill rikta ett speciellt tack till alla organisationer som hjälpt oss sprida informationen om Utflyktsmålet! 

Erbjudande till er företag

De företag som får möjlighet att erbjuda ett Utflyktsmål får en speciellt designad kartong att packa i som är lätt för gästen att bära med sig. Ni som företag väljer själva vilket innehåll just ert Utflyktsmål ska ha och det kan variera från dag till dag. Det kan också varieras mellan frukost, lunch, middag och fika. Ni har även möjlighet att lägga i en egen flyer för att marknadsföra ert övriga utbud.

Vi förstår att intäkterna från försäljningen av just Utflyktsmålen kanske inte kommer att bli enorma men vår förhoppning är att vi tillsammans skapar en marknadsföringskampanj laddad med ett positivt budskap och ett nytt sätt för era gäster att agera när det kommer till att packa den gamla hederliga ”matsäcken”. Inga fler svettiga ostfrallor med ljummen Festis och övermogen banan. Inget mer gå upp en timme tidigare för att steka pannkakor.

Utflyktsmålet blir det nya självklara alternativet för picknicken i parken, vandringen längs Östgötaleden eller inför den härliga kajakturen även tiden efter Coronaviruset kom och ställde allt på sin ända.

Vad får då gästen?

Gästen får ett, av er, noga utvalt Utflyktsmål i en smart och snygg förpackning med det allra bästa ni har att erbjuda. Kan vara en fullvärdig måltid, kan vara en eftermiddagsfika, kan vara både och. Ett tips är att samarbeta med lokala producenter när ni skapar ert Utflyktsmål. Prissättning ansvarar ni för själva. På kartongen får gästen även inspiration för vad man mer kan göra i Östergötland. Helt utan extra kostnad.

Sannolikheten att gästen besöker er igen är stor om just ert Utflyktsmål överträffade deras förväntningar.

Tips för en lyckad kampanj

Vi kommer att marknadsföra kampanjen runt om i Östergötland på alla tänkbara sätt och hoppas även på nationell PR. Men för att få ut bästa möjliga effekt av kampanjen ser vi helst att även ni marknadsför ert Utflyktsmål i era egna marknadsföringskanaler och på plats i t.ex. skyltfönstret.

Vi kommer därför erbjuda alla deltagande företag ett kostnadsfritt ”tool-kit” med bilder fria för användning samt förslag på texter som ni kan använda i er marknadsföring. Utöver det får ni själva använda er kreativitet. Kanske marknadsför ni ”Veckans Utflyktsmål” tillsammans med ”Dagens lunch” eller delar bilder som era gäster postat under #utflyktsmålet.

Eventuellt urval

Det är kostnadsfritt att delta men det finns begränsat antal platser så vid stor efterfrågan att få delta som företag så kommer vi göra ett urval baserat på följande kriterier:

  • Geografisk plats 
    Vi ser helst att alla delar av Östergötland finns representerade och kommer därför verka för en så stor geografisk spridning som möjligt.

  • Öppettider
    För att besökaren enkelt ska kunna köpa sitt Utflyktsmål måste deltagande företag ha relativt generösa öppettider.

  • Utbud
    På samma sätt som vi jobbar för en god geografisk spridning önskar vi även se ett varierat utbud för besökaren att välja mellan. Om två restauranger med liknande utbud på samma ort anmäler sitt intresse kan det bli så att endast en restaurang får möjlighet att delta.

Krav på dig som deltar:

Din verksamhet måste ligga i Östergötland, inneha en F-skattsedel och följa rådande lagar och regler kring livsmedelshantering. Du måste även följa och anpassa verksamheten utifrån de regler och rekommendationer som Regeringen beslutat om för att minska risken för smittspridning.

Deadline för intresseanmälan är 26 april och veckan efter meddelar vi de företag som kommer kunna erbjuda ett Utflyktsmål. Vi skickar ut praktisk info om kampanjstart och leverans/upphämtning av de kostnadsfria kartongerna i samband med detta.

OBS, intresseanmälan är nu stängd och kampanjen lanseras inom kort.

 

Vill du veta mer?

Kontakta Hanna eller Therese på Visit Östergötland:

Hanna Nord 
Strateg Visit Östergötland
Telefon: 010-103 65 34
E-mail: hanna.nord@regionostergotland.se

Therese Rahnel
Strateg Visit Östergötland
Telefon:010-103 43 34
E-mail: therese.rahnel@regionostergotland.se