Östergötland måste upplevas

Nu lanserar vi det nya marknadsföringskonceptet "Östergötland måste upplevas" som ska skapa en röd tråd i Östergötlands marknadsföring. Här finns ett potpurri av platser som skapar minnen i hjärnskafferiet att återvända till resten av livet men tyvärr vet inte alla om det. Och det knepiga är att det aldrig går att förmedla med foto och text exakt hur fantastisk en plats är till någon som inte varit där själv. Därför ser vi ingen annan väg än att försöka vända vårt knepigaste problem till ett unikt angreppssätt: Östergötland måste upplevas.

 

Först ut blir två kampanjer, en som bygger på tre filmer samt en kampanj där fyra illustrationer symboliserar delar av Östergötlands fantastiska utbud.

Syftet med kampanjerna är att väcka nyfikenhet och plantera ett östgötskt sädeskorn i bakhuvudet på den som ser dem och är ett samarbete mellan Visit Östergötland och Markus Reklam.

Konceptmanual

För att fler ska vilja haka på konceptet med tillhörande kampanjer har vi tagit fram en manual. Här får du tips på hur du t.ex. kan göra egna inlägg i social media eller på hemsidan genom att använda samlingsbilden som finns att ladda ner från vår bildbank. Här finns också  detaljerad info om de två första kampanjerna. Vi hoppas att du blir sugen på att haka på!

Ladda ner manualen (PDF)

Konceptet med tillhörande kampanjer har hittills fått uppmärksamhet både lokalt via P4 Östergötland, nationellt via Turismnytt och Resumé och även internationellt via www.adsoftheworld.com, som väljer ut och visar upp inspirerande reklam från hela världen. Sajten har runt en miljon besökare i månaden.

Kampanjfilmer

De inledande kampanjfilmerna ska väcka nyfikenhet och tar avstamp i konceptets grundtes - Östergötland kan inte återberättas, det måste upplevas. 

De tre filmerna har under veckorna 11 och 12 rullat på TV4, TV4 Play, Youtube och Facebook. I skrivandets stund har filmerna nått över 800.000 tittare på TV4 under populära program som Nyhetsmorgon, Talang, Robinson och VM-kvalmatchen för herrar mellan Sverige och Kosovo, fått hela 130.000 visningar bara på Youtube samt över 200.000 visningar via TV4 Play! 

Konceptet med tillhörande kampanjer har hittills fått uppmärksamhet både lokalt via P4 Östergötland, nationellt via Turismnytt och Resumé och även internationellt via www.adsoftheworld.com, som väljer ut och visar upp inspirerande reklam från hela världen. Sajten har runt en miljon besökare i månaden.

 

 

Kampanj stillbilder

Till vårens kampanj fokuserar vi på fyra olika illustrationer skapade av Mikael Eriksson. Varje illustration utgår från en plats i Östergötland som också representerar ett visst tema, till exempel skärgårdsromantik eller barnäventyr. Vi har valt ett manér inspirerat av handmålade filmaffischer för att förstärka den emotionella kopplingen till resmålet och understryka att det handlar om en person – vår huvudrollsinnehavares, upplevelse.

Illustrationerna och syndes på annonstavlor i Stockholms lokaltrafik under vecka 11 till och med vecka 15 och i sociala medier. På www.visitostergotland.se finns fiktiva resedagböcker från de fem huvudpersonerna, där fler östgötska resmål under varje tema finns med. Uppskattningsvis ses kampanjen av 600.000 personer per vecka.

Klicka på länken till manualen ovan för att redan nu se illustrationerna och läsa våra "besökares" dagboksinlägg. Illustrationerna går att ladda ner i vår bildbank för de som vill använda dem i sin marknadsföring eller i artiklar. Använd gärna hashtagen #östergötlandmåsteupplevas för att sprida budskapet om att Östergötland måste upplevas!

"Making of" illustrationer Östergötland måste upplevas

Så här gick det till när några av våra östgötska favoriter blev ”filmaffischer" - skapade av illustratören Mikael Eriksson.