Båtägarna planerar för sommar på Göta kanal

Göta kanalbolags statistik över köpta säsongsbiljetter inför sommaren visar en ökning på hela 400 % under oktober till december. Vi ringde upp Magnus Hollwin, marknads- och kommunikationschef på Göta kanalbolag, för att ta reda på mer.

Er statistik visar en stor ökning av köpta säsongsbiljetter inför sommaren, kan ni spåra ökningen till någon specifik trend eller kampanj?

- Ja vi har under denna period kört bioreklam samt annonsering i sociala medier på den svenska marknaden. Vi kopplade en boka-tidigt-premie i form av ett gratis båtsportkort för dem som bokar sin resa senast den 10 januari. Kampanjen har drivit trafik till hemsidan med fler bokningar som resultat.

Till detta kommer att alltfler redan nu sannolikt planerar för att semestra på hemmaplan i sommar. Det gynnar förstås också Göta kanal som en av Sveriges mest besökta och välkända turistattraktioner. Men även om Göta kanal är ett välkänt besöksmål så behöver vi i ett tidigt skede kunna bli valbara när resenärerna börjar fundera semestern, eller rent av skapa initiativ för semesterplaneringen.


Kan du tipsa företagen som har gäster som planerar att besöka Göta kanal i sommar hur de kan förbereda sig på bästa sätt nu när bokningsmönstret visar att många bokar sin resa längs kanalen tidigare i år?

- Som vanligt sker sanningens ögonblick när kunden är på plats och konsumerar upplevelser utmed hela destinationen. Vi får ju generellt väldigt fina omdömen kopplade till värdskapet hos våra turistföretag utmed Göta kanal. Bland båtresenärerna ökande andelen ambassadörer som rekommenderar Göta kanal för vänner och bekanta med 36% jämfört med året innan vilket ju är ett kvitto på en god leverans från turistföretagarna utmed kanalen.


Från vilka länder kommer era gäster och hur jobbar ni på Göta kanalbolag för att locka fler besökare till kanalen?

- Totalt kom det båtgäster från 23 nationer förra säsongen. Svenska båtar stod för 65% av besöken och därefter kommer det flest båtar från Tyskland, Danmark och Norge. Dessa länder räknar vi som närmarknader och högintressanta att öka vår närvaro i. Danska gästerna ökade med 23% förra säsongen och vi planerar fortsatta kommunikationsinsatser både på den svenska marknaden och i Tyskland, Danmark och Norge.

I vår marknadsföring kommunicerar vi hela destination Göta kanal med hundratals upplevelser utmed de 19 milen. Förutom båtgäster kommer det till exempel över 100.000 cyklister varje säsong till Göta kanal. Totalt har vi över 3 miljoner besökare per år och 97% av dem säger att de vill komma tillbaka.

 

Till Göta kanals hemsida >>