Goda exempel och innovativa anpassningar

Som följd av coronavirusets spridning i samhället har Sveriges Regering gått ut med restriktioner som bl.a. gäller antal personer som får vistas på samma plats samtidigt. Här kommer några exempel från besöksnäringsbranschen hur verksamheter anpassat sitt utbud för att gästerna ska kunna besöka dem och handla av dem på ett säkert sätt.

Östgötska initiativ

 

Lyfter företag i Söderköping
#supportyourlocalSöderköping

Lyfter företag i Norrköping
#stöttaNorrköping

Vadstena med omnejd
Hemester-bingo

Vreta kluster och Östgötamat
Vad gör du i helgen?

Woods & Water
#hemesteriöstergötland

Rimforsa strand
Tips för en säker vistelse

(Detta är ett urval av många fina initiativ runt om i Östergötland, tipsa oss gärna om fler genom att maila till info@visitostergotland.se)

Exempel från Sverige

 

Böda sands filmserie

Har tagit fram en filmserie där arbetet med att skapa social distans på anläggningens olika enheter visas.

Läs mer 

 

Havshotellet på Limhamn i Malmö låter gästerna själva bestämma priset

Coronasmällen kom, som för de flesta andra hotell, över en helg för familjedrivna Havshotellet på Limhamn i Malmö. Omsättningen dök med 85 procent och i princip alla aprilgäster bokade av. Då föddes idén till ett innovativt erbjudande för att locka nya gäster från närområdet.

Läs mer

 

Skip

Appen skip underlättar för restauranger och minskar kontakten, kunden laddar själv ned appen och beställer efter man satt sig. Kunden betalar också i appen vilket minskar kontakten ytterligare. Lösningen är gratis för restauranger året ut och kan enkelt laddas ned och implementeras.

Läs mer

 

67 pop up-restauranger

Klas Tryborn är krögare med restaurangen Vinci och nattklubben X&Y i Borås, säsongskrogen Hamnen4 på Smögen, samt Stadt, Stadshotellet Lidköping. Den 19 mars skapade Klas och hans kollegor på Stadt en hel del uppmärksamhet genom att vända på perspektiven – om det är folktätheten som hindrar människor från att gå ut på restaurang finns det en lösning på det.

– Vi stod där med ett tomt hotell och funderade på vad vi skulle göra. Så kom vi på idén med att omvandla hotellrummen till enskilda restauranger. Tanken föddes på fredagen, och på tisdagen gick vi ut och körde.

Klas medger att tilltaget med 67 pop up-restauranger hittills har bidragit mer till glädje och uppmärksamhet än rena pengar, men man har haft flera bokningar varje kväll sedan starten.

 

Check-in-kontor

På 53 utvalda Nordic Choice-hotell kan man under några kritiska veckor hyra hotellrum som kontorsplats mellan kl 7-19. Praktiskt för den som inte får gå till arbetsplatsen men ändå behöver lugn och ro från vabbandet där hemma. För 295 kronor ingår kaffe, wifi och en skön säng att vila sig i mellan konferenssamtalen.

Läs mer

 

#vartannatbord

En stor del av restaurangkrisen kommer av rädslan för smitta. Nu har restaurangen Folkparken i Stockholm samlat 35 krögare för att uppmana till att boka #vartannatbord i hopp om att dämpa oron inför ett besök.

Läs mer

 

Digitala visningar för skolor, äldreboenden och bokade grupper

Livrustkammaren erbjuder alla sina skolprogram som visningar på Skype, Teams och Facetime, samt ger guidade besök online för äldreboenden, dagverksamhet och bokade grupper.

Läs mer

 

Livesänd onlineguidning på Havets Hus

Havets hus i Lysekil kommer varje torsdag klockan 14 från den 2 april och framåt att livesända guidningar. Guidningen leds av personalen, och alla som deltar kan vara med att ställa frågor i flödet.

Läs mer

 

Götaplatsgruppen startar drive-thru

Götaplatsgruppens restauranger Mr. P, Toso, SK Mat & Människor och atPARK lanserar en ny tjänst. Nu kan du beställa käk från alla fyra restauranger för upphämtning på atPARK på Avenyn.

Läs mer

 

Visita stöttar krogarna med hashtag-kampanj

I kampanjen #minbästakväll uppmuntrar Visita till stöd för restauranger som har det tufft och som har tvingats till varsel eller uppsägningar.

Läs mer

 

Bauergården – Covid-19-anpassade sin anläggning

Läs mer

 

WHITE GUIDE: Så här stöttar du din lokala favorit!

WHITE GUIDE tipsar om hur du som gäst och kund kan stötta restauranger, barer, caféer, bagerier och andra aktörer i mat- och dryckesbranschen just nu.

Läs mer

 

Fler exempel på Visit Swedens företagssida:
https://corporate.visitsweden.com/kunskap/maltid/kreativitet-i-kristider/

Distanstjänst

I Umeå har nu en ostprovning genomförts via nätet. Ostarna skickades hem till kunderna från ostbutiken och genom strömningstjänst har ostexperter kunnat berätta om ostarna, var de kommer ifrån och om smakerna.

Exempel från övriga Världen

 

Restauranger blir temporära affärer

  • En restaurang i London har gjort om sin restaurang till en affär som säljer varorna som restaurangen annars skulle lagat mat på.
  • Instock har även satt upp ett initiativ som de kallar Support your Locals, där konsumenter kan köpa en låda med produkter från lokala amsterdamföretag som inte kan leverera sina produkter till företag inom besöksnäringen. 
  • Även en restaurang i Berlin har börjat sälja lådor med lokala produkter för att stötta mindre lantbrukare som vanligtvis säljer till de nu nedstängda restaurangerna.

Samarbeten mellan olika branscher

  • En japansk restaurang i Storbritannien har lanserat ett taxiinitiativ för dem som önskar att besöka restaurangen. De erbjuder totalt £30 för taxiresan till och från restaurangen som sedan dras från notan.