Sevärdheter

Järnvägen Mjölby-Hästholmen

Mjölby

Drömmen om en öst-västlig led över Vättern

En gång fanns det stora planer på att etablera en effektiv transportväg mellan Öster- och Västergötland, via båttrafik över Vättern. Det krävde förbättrade tågbanor fram till hamnarna. En sådan tåglinje var banan mellan Mjölby och Hästholmen. Idag finns bara några gräsövervuxna korta stycken kvar av banvallen - och de flesta stationshus förstås. 

Till de smalspåriga järnvägar som funnits i Östergötland hör Mjölby-Hästholmens järnväg, även kallad Hästholmsbanan eller Prärieexpressen. (Sträckan Ödeshög-Hästholmen var smalspårig, resten normalspårig).

Planer på en järnväg mellan Mjölby och Hästholmen hade väckts redan på 1880-talet, man ville på så sätt få en förbindelse mellan Hästholmen och Hjo i Västergötland där vidare kontakt kunde uppnås med Göteborg via banan Hjo-Stenstorp. Banan öppnades 1910, men trafiken blev inte som man hoppats och bolaget sattes i konkurs 1913.

Idag är järnvägsspåret nästan helt borta. Det finns dock kvar en mindre del närmast Mjölby med bl a Hästholmsbron. Några sträckor finns kvar som gångvägar, bland annat här strax väster om Väderstad en solig januaridag 2019.

Du kan vandra utmed återstoden av banan om du vill. Om man utgår från Stationsvägen i Väderstad och beger sig västerut så ser man tydligt den gamla järnvägsbanken. Man promenera ett stycke ut med vallen till den "löses upp" i åkern. Flera stationshus utmed den gamla banan finns kvar, idag är de flesta privatbostäder.

Banvaktsstugan i Valla är en av husen utmed banan. 

Läs hela artikeln om Mjölby-Hästholmens järnväg på k-arv.se

 

 

 

 

 

Fakta

Källa: Mjölby-Hästholmens järnväg 1910-1985 av Tony Awerstedt, Christer Brimalm och Jan Karlsson, Vadstena,1986.

Vägbeskrivning

Om man utgår från Stationsvägen i Väderstad och beger sig västerut så ser man tydligt den gamla järnvägsbanken.