Sevärdheter

Göta kanal via Vadstena

Vadstena

Vadstena är den andra medeltidsstaden utmed Göta kanal för resenärer som kryssar med de klassiska passagerarbåtarna.

På rederi Gota Canals populära kryssning Stora Sverigeresan mellan Göteborg - Stockholm görs ett stopp i Vadstena där lokala guider möter upp vid båten och visar staden.

Gästhamnen rymmer också många fritidsbåtar och erbjuder intilliggande ställplatser. Allt fler kanalresenärer väljer att följa det blåa bandet genom Sverige i husbil.

Vadstena delar en lång historia med Göta kanal
Redan innan kanalens tillkomst var förväntningarna stora på vad Göta kanal skulle komma att betyda för Vadstenabygden och dess näringsliv. Detta kom till uttryck vid teckningen av andelar i den speciella Göta kanaldiskont som skulle finansiera Göta kanalbygget. Ingenstans utmed kanalen, om man bortser från handelshusen i Stockholm och Göteborg, var intresset för diskontandelar större än i Vadstena.

Källa: http://www.ep.liu.se/ea/gotakanal/2001/011/kartwebben/vadstena.htm

Slottet var magasin för kanaltrafiken                                       Gustav Vasas mäktiga slottsbyggnad i Vadstena stod färdigt 1620 men lämnades ganska snart till sitt förfall under ett par hundra år. Under tiden användes slottet som sädes- och brännvinsmagasin.
Med tillkomsten av Vadstena hamn fick slottets magasinsutrymmen anknytning till kanaltrafiken. Först i slutet av 1800-talet började man restaurera Vadstena slott och förvandla sädes- och brännvinsmagasinen till arkivutrymmen. Landsarkivet är numera inrymt i slottet och förvarar stora delar av Göta kanalbolags historia.

Göta kanal skapade Borghamn
Strax söder om Vadstena vid foten av Omberg ligger också samhället Borghamn, vars stenbrott upplevde sin storhetstid på 1800-talet med byggandet av Göta Kanal (1810-1824).

Vid 1800-talets början köptes nämligen Borghamns kalkstensbrott av Baltzar Von Platen för Göta kanalbyggets räkning. För att kunna transportera all sten från Borghamn till Motala anlades Borghamns hamn 1810. Till var och en av de 58 slussarna levererades 400m2 kalksten med hjälp av pråmar till Motala. Några av skeppen förliste och kan skådas genom Vätterns klara vatten djupt nere på botten när man åker långfärdsskridskor över en genomskinlig glansis på vintern.