Hoppa till textinnehållet
Visit Östergötland
Sök

Kom igång med Basetool

Hjälp för dig som aldrig jobbat i Basetool tidigare eller gått utbildning men behöver hjälp att lägga in innehåll. Vill du veta mer om vad det innebär att synas på www.visitostergotland.se via Basetool gå till www.basetool.se/östergötland. Här hittar du även kontaktuppgifter ifall du önskar support.

1. Registrera dig i Basetool

Gå till webbadressen www.basetool.se och klicka på Logga in. Klicka på Registrera dig här om du sedan tidigare inte har ett basetoolkonto. Har du tidigare registrerat dig i Basetool loggar du in med användaruppgifterna du skapat tidigare.

 

OBS! Användarnamnet är den mailadressen som du angett.

 

Har du glömt ditt lösenord klickar du på Glömt lösenordet? och följ instruktionerna om hur du får ett nytt mailat till dig.Önskar du skapa ett nytt konto klickar du på Registrera dig här och fyller därefter i efterfrågade uppgifter.

 

OBS! Uppgifterna ska vara personliga och kommer endast att visas i systemet. Detta för att fler användarkontor sedan ska kunna kopplas till respektive företag/organisation. Ett företag/organisation ska endast registreras en gång så lägger man till vilka som ska vara administratörer i efterhand. Se punkt 9.

startsida

2. Registrera ditt företag i Basetool

Nästa steg är att registrera ditt företag eller organisation. Klicka på Lägg till företag och fyll i efterfrågade uppgifter. Även ideella organisationer kallas för Företag i systemet.

 

3. Ansök om medlemskap i kanalen Östergötland

För att kunna visa upp ditt utbud ska företaget kopplas till en kanal, dvs den webbplats du vill att ditt utbud ska exponeras på. När du har registrerat företaget kan du ansöka du om medlemskap i en kanal genom att klicka på Ansök om kanalmedlemskap.

 

Välj kanalen Östergötland. De kanaler du ser under ”Rekommenderade kanaler” är de som är tillgängliga i ditt område. Vissa kanaler kräver godkännande av medlemskap, och du får då invänta godkännande innan du kan börja skapa dina presentationssidor.

 

presentera-utbud

4. Lägg in din verksamhet

Nu kan du börja att lägga till din verksamhet. Observera att ditt företag kan ha fler verksamheter, t.ex. hotell, restaurang och uthyrning av kajaker. Klicka på Innehåll och välj Verksamhet och däfter Lägg till verksamhet och välj den typen av fomulär du önskar, Förenklat formulär (följ stegen och fyll i efterfrågan information) eller Utökat formulär (fler funktioner att utnyttja, t.ex. social media och fler bilder). Önskar du lägga till fler verksamheter upprepar du proceduren men med ny information, kategorier och bilder.

5. Fyll i information (utökat formulär)

Följ instruktioner och lägg in efterfrågad information, använd menyn till vänster och gå i tur och ordning. Alla fält markerade med en röd asterix är tvingande fält och måste fyllas i innan du kan publicera. Använd symbolen för frågetecken om du kör fast, där förklaras vad du förväntas fylla i.

 

Det är jätteviktigt att lägga till geoposition under Vägbeskrivning så att verksamheten/evenemanget syns i kartsöket samt i appen Östergötland.

verksamhet

6. Publicera

När du är klar klickar du på Publicera och därefter kan du förhandsgranska,
är du nöjd klickar du på Publiceraknappen bredvid förhandsgranskningen och då skickas det till oss för godkännande. Här väljer du även underkategorier till den huvudkategori du valt.

7. Evenemang och erbjudanden

Önskar du lägga till Evenemang eller Erbjudande upprepar du processen från punkt 4 fast istället för Lägg till verksamhet lägger du till Evenemang eller Erbjudande. Vill du redigera redan inlagda verksamheter, evenemang eller erbjudanden går du in på samma sätt fast väljer Redigera efter produktens namn.

 

OBS! Du måste publicera efter varje ändring du gör, även om du bara t.ex. ändrar ett
klockslag. Endast den senaste versionen av din ändring skickas till oss för
godkännande.

 

redigera

8. Lägg eventuellt till Arena för ditt evenemang

Under Övriga inställningar i en verksamhet kan du klicka i om verksamheten är en Arena och sedan Spara och publicera. Det betyder att du sedan under ett evenemangs
datum och tidsinställning kan välja din verksamhet som Arena och få det samlade utbudet av evenemang för just din arena under verksamhetens presentation utåt på sidan.

9. Lägg till fler administratörer för ditt företag

Önskar du lägga till fler administratörer till ditt företag så ber du dem att skapa ett eget personligt login och väljer sedan Administration, Företag, Användare/Roller och Lägg till användare. Ställ in att de ska vara Företagsadministratörer.

 

OBS! De måste logga ut från Basetool och logga in igen för att rättigheterna ska läggas till. Här kan du även ta bort administratörer.

 

anvandareroller

10. Ändra grundinformationen för ditt företag

Önskar du ändra grundinställningarna för företaget väljer du Administration, Företag, Företagsinformation och ändrar uppgifterna och sparar.

 

11. Gå med i gruppen Östergötland

För att vi ska kunna skicka viktig information till dig via meddelandefunktionen i Basetool krävs att du är medlem i gruppen Östergötland. Klicka på Grupper i menyn högst upp på sidan och sök efter gruppen Östergötland och bli medlem. På gruppens sida hittar du all typ av information om bl.a. Basetool och Visit Östergötland.

 

När du får ett meddelande i Basetool kommer det automatiskt att genereras ett mail till din angivna mailadress att du har fått ett nytt meddeland. Du kan även skicka meddelanden själv till andra basetoolanvändare via fliken Kommunikation.

12. Redigera din information direkt från hemsidan

När du besöker någon av kommun- eller temasidorna inklusive den regionala portalen ser du längst ner i produktbladen följande text:

 

Vi reserverar oss för eventuella ändringar. Bokning/köp av produkter
sker direkt av produktägaren vars namn framgår på bokningen. Eventuella
reklamationer hänvisas till respektive produktägare. Redigera produkt

 

Klicka på Redigera produkt så kommer du direkt till just den beskrivningen i Basetool och kan ändra uppgifterna. Är du inte sedan tidigare inloggad kommer du först till Basetools inloggningssida. Glöm inte att spara och publicera.

13. Språkversioner

www.visitostergotland.se finns på svenska, engelska och tyska. För att synas på engelska och tyska sidan krävs att du under Språk i din presentation lagt till språk. När du lagt till engelska och/eller tyska går du till Beskrivning och ändrar språk i drop downlistan och för in din översättning. Glöm inte att spara.

 

Obs! Glöm inte att ändra texten på samtliga ställen du fört in svensk text, exempelvis Vägbeskrivning. Bilder och kategorier följer med automatiskt.

 

Publicera de olika språkversionerna. Man kan använda sig av google translate när man lägger till språk men vi rekommenderar en korrekt översättning. Väljer man google translate är det viktigt att man låter texten "translated by google" stå kvar men att man noggrant granskar sin text innan publicering.

Lägg in din bokningslänk

Idag finns det flera bokningsmotorer som  man som aktör kan finnas bokningsbar online via, Booking.com, Citybreak  och Ticnet för att nämna några få. Från och med februari 2015 tillåter  vi nu alla aktörer att själva välja vilken bokning man vill hänvisa till i sin presentation i Basetool.

Lathund hur du lägger in din bokningslänk