Kinda Kanal, en vattenväg att upptäcka och uppleva

Vattnet ligger stilla likt en spegel, en fågel kvittrar yrvaket på av-stånd och den långa bryggan rakt ut i härligheten lockar till morgondopp. Så får det bli. Åsundens augustiljumma vatten omsluter och piggar upp,  om det gjort i tusentals år. Efter en lugn kväll med exklusiv bastu följt av en stilla natt med öppet fönster och finfin frukostbuffé på Rimforsa Strand har det blivit dags att utforska Kinda Kanal. Inte lika känd som sin storasyster Göta, och därmed lite mer exotisk. Ett stycke outforskad kulturhistoria för den stora massan. Vi ska göra det utan att sätta vår fot på varken båt, kajak eller kanot. Vi ska göra det med bil. För att vi kan. För att det går. För att det är ett fullt möjligt alternativ, även om vi är de första att erkänna att det bästa sättet att uppleva en kanal rimligtvis är vattenvägen. 

Innan vi lämnar Rimforsa Strand hör vi oss för i receptionen om de har någon information om kanalen och får en broschyr fullspäckad med tips och målande beskrivningar, eller vad sägs om: ”Stilla flyter Kinda Kanal genom den fagra Östergyllen. Från eklandskapet och de vida slätterna i norr till den natursköna skogsbygden i söder. Sträckan är 43 distansminuter eller cirka 8 mil om man föredrar det sättet att mäta.”

Vi rullar ut genom Fredrika Bremers allé och svänger av mot Brokind och den första av nio slussar, om du gör som vi och börjar i söder för att färdas mot slutdestinationen Linköping. Planerna på att anlägga en kanal mellan södra Östergötlands skogsbygder och Linköping vid Roxen började ta form redan under 1700-talets mitt. Stångån och det sjösystem med sjöarna Stora Rängen, Järnlunden och Åsunden som förbinder Linköping i norr med Kindabygden i söder gjorde att man endast behövde gräva kanaler och anlägga slussar på ett fåtal platser.

År 1799 började man omsätta kanalplanerna i praktiken och den 13 juli 1810 sammanträdde kanalbolagets aktie­ägare varefter direktionen meddelade att Kinda Kanal var färdig att tas i bruk, dock bara sträckan mellan Horn och Labbenäs, med totalt två slussar: Brokind och Kvilla. Först 1871 började hela sträckan till Linköping att trafikeras. Det tog dock ytterligare knappt 100 år innan passagerarbåten M/S Kind frälste kanalen.

– Min pappa drev en mekanisk verkstad och tyckte att det var synd att kanalen fallit i glömska så han köpte en båt och 1960 började M/S Kind trafikera kanalen. Det var många som tyckte att han och mamma var halvtokiga när de drog igång, men utan dem tror jag knappast att Kinda Kanal funnits i dag, säger Marianne Trygg, som sedan 2015 driver Rederi AB Kind på egen hand.

– Det är alla möjliga som åker med oss. Unga och gamla, besökare och lokalbor, och genom åren har vi legat stabilt kring 5 000–7 000 passagerare per år. Nu är jag ju partisk, men jag brukar säga att om man vill uppleva Kinda Kanal så ska man göra det vatten­vägen, över sjöar och genom slussar, från Linköping till Kind eller motsatt väg.

 

M/S Kind

Rederiet har haft flera passagerarfartyg genom åren, men numera är det bara M/S Kind kvar, och utöver den M/S Gäddan, som körs av Rimforsa Skärgårdsrederi. Trots att läget på sätt och vis är detsamma, ja kanalerna möts till och med i Linköping, har Kinda Kanal ända sedan starten fört en något undanskymd tillvaro i skuggan av Göta kanal. '

– Kinda Kanal har inte kommersialiserats på samma sätt som i viss mån skett på Göta kanal. Man har exempelvis låtit de gamla slussportarna vara och kör på det gamla hederliga sättet, så det har en charm och en väldigt genuin känsla, förklarar Marianne.

- De senaste åren har vi jobbat på att knyta samman Kinda Kanal med Östgötaleden och det har slagit väl ut. Det är fler och fler som nappar på att kombinera vandring i den vackra naturen i regionen med att färdas på kanalen. Där tror jag att framtiden för Kinda Kanal ligger, förklarar Marianne.

Naturligtvis kan man även ta sig fram för egen maskin på kanalen. Det finns möjlighet att hyra kanot och kajak på en handfull ställen längs systemet, och det finns även motorbåtsuthyrning. Eller gör som vi, ta bilen, lägg i ettans växel och rulla iväg.

Vägen till Brokinds sluss går via en lång bro över sjön Järnlunden med hänförande utsikt över det omgivande landskapet. Slussområdet visar sig vara en idyll med en vacker gammal sluss och en välbehållen herrgårdsliknande byggnad som av allt att döma är bebodd. Vi tar en promenad. Det är bara vi där, vilket ger det hela en nästan mystiskt exklusiv känsla.

På vårt nästa stopp är det desto mer rörelse, åtminstone i vattnet. Hovetorps slussar har nämligen en nivåskillnad på 15,8 meter fördelat på fyra bassänger, och sammanbinder Stora Rängen med sjön Ärlången. Ett lätt sommarregn drar förbi och dropparna smattrar dämpat mot trädens bladverk. Från Hovetorp tar vi oss via Hamra, Sturefors, Slattefors, Hjulsbro, Hackefors och Tannefors till Nykvarn. Vi svänger ner till vänster och förbi en gammal övergiven silo, tar höger och framför oss breder en oas ut sig, mitt i Linköping. Vatten, sluss, en grönskande park och en liten gul slussvaktarstuga med vita knutar. Detta är punkten där Kinda Kanal möter Göta kanal via Stångån respektive sjön Roxen. Två av Sveriges vackraste vatten, ihop med Östgötaleden och fingertoppskänsliga aktörer en kombination med framtiden för sig.

Vi blir kvar en stund.

 

Text: Albin Wiberg
Foto: Johnny Franzén

 

Artikeln Kinda Kanal, en vattenväg att upptäcka och uppleva finns att läsa i sin helhet i Magasin Visit Östergötland, vår/sommar 2017. Läs magasinet online.

 

Läs mer på Kinda Kanals hemsida

Tips på boende, matställen och aktiviteter längs Kinda Kanal